24.9.2009

Mihin maailma (markkinointi) onkaan menossa?



Huomaan hokevani otsikkoa yhä useammin. Johtunee iästä? "Ennen kaikki oli paremmin" tai sitten aika se vain kultaa muistot.


Olen ollut Elisan asiakas vuosikausia. Kännyliittymäni on ollut kokoajan Elisa, tai Radiolinjahan se oli silloin kun hankin sen. Olisikohan luurini ollut Elisalla ainakin kymmenisen vuotta? Muistan eräillä yritysmessuilla DNA:n raivoisan käännytysyrityksen; "ota meidän liittymä, meidän liittymä on halvin ja paras ja siinä on tämä ja tuo ominaisuus ja kaupan päälle tulee vielä kuulakärkikynä". Pojankloppi parka ei tiennyt minkä virheen teki, kun kysyin "mitä se ominaisuus tarkoittaa, mistä puhut" ja hän NAUROI; "siis etsä tiedä, mikä se on, hahahahha". Ei tullut minusta DNAn asiakasta.

Kaverit ovat vaihtaneet liittymää harva se viikko ja känny piippaa tasaisin väliajoin; "Liittymäni on muuttunut. Uusi numero on...". Vaikka numerosiirto liittymätarjoajien välillä on mahdollistunut jo vuosia sitten, niin silti.

Elisan nettiliittymäasiakas olen ollut myös useita vuosia. Tässäkään asiassa en ole lähtenyt vaihtamaan palveluntarjoajaa, koska "vanhassa vara parempi". Minusta yleensäkin sellainen markkinointi, jossa väitetään ruohon olevan vihreämpää aidan toisella puolen on kyseenalaista. Rikkaruohonsa ne on kummallakin puolen. Vaikka toinen palveluntarjoaja tarjoaisikin MEIDÄN nettiliittymää HUIPPUeduin; "Tule meille, meillä on mukavaa. Saat kaupanpäälle kanootin, kolme ilmaista kuukautta ja kuulakärkikynän" tarkoittaa se yleensä kuitenkin sitä, että tarjousajan päätyttyä ja muututtuasi ns. vanhaksi asiakkaaksi, sinut unohdetaan. Kanootti pölyttyy varastossa, kuulakärkikynä on kuivunut ja tehtaalla Hong Kongissa ja netti pätkii yhtä paljon kuin kilpailijallakin.

Elisa kuitenkin järjesti tässä mennä viikolla ja vielä uudelleen tälläkin viikolla lystiä:
olin saanut vuodeksi 2 megan yhteyden 1 megan hinnalla. Hinta oli vuoden ajan 24,80/kk. Tarjous meni umpeen 16.pvä ja soitin Elisalle kysyäkseni "mitä kivaa saan tilalle". Asiakaspalvelu: "nyt ei ole mitään tarjousta". Hiljaisuus.

Puhelu eteni seuraavasti:

Anita: Olen luullut, että hitaammat yhteydet halpenisivat?
Elisa: Ei se ole näin.
Anita: No paljonko se 2 megan yhteys nyt maksaa?
Elisa: 33,60
Anita: Kauhea hinta, sehän on jo liki 70 euroa/2 kk kun nyt maksu on ollut 50 euroa.
Elisa: *hiljaisuus*
Anita: Näinkö meistä vanhoista asiakkaista pidetään huolta?
Elisa: *hiljaisuus*
Anita: No jos nyt lasketaan yhteys takaisin 1 megaan, niin paljonko se maksaa?
Elisa: 27,80
Anita: Siis mitä, hitain nopeus ja senkin hintaa on nostettu? Mediassa on melkeinpä annettu ymmärtää, että hitaammat nopeudet halpenisivat ja nyt hintaa onkin nostettu?
Elisa: *hiljaisuus*

Tänään puhelin pirahti iloisesti ja puhelimessa oli toinen vesseli joka oli Elisan asialla. "Oletteko olleet tyytyväinen Elisaan" ? Oletin oitis hänen olevan viikon takaisella asialla, kun asiakkaalle em. puhelusta jäi hieman "paha mieli". Pulputin tyytymättömyyttäni tapahtuneeseen ja hintojen nousuun. Totesin naisen logiikalla, että luulisi ensinnäkin 1 megan ja 2 megan välisen hinnaneron olevan pienempi, jos hitaammat nopeudet ovat jäämässä pois; näin saataisi asiakkaita kannustettua nopeampiin yhteyksiin. Jos hinnanero on liki 7 eur/kk, 14 euroa kahdelta kuukaudelta, on se jo 3 pakettia tarjouskanaa, jota syö liki 2 viikkoa.

Mutta vesseli olikin ihan muulla asialla.

Elisa: Nyt meillä on tällainen megatarjous. Kytket vaan usbiin ja saat 200 euron arvoisen laitteen ilmaiseksi, näitä menee kun siimaa, opiskelijat ovat tilanneet ihan innoissaan, tosi kätevää, kun on läppäri.
Anita: Mulla ei ole läppäriä.
Elisa: Jokatapauksessa tää myy niin hyvin nyt, viiden viikon jono on ja tarvitsee vaan postista hakea. Jos on niinku puhelinliittymä niin tää menee vaan usbiin, mobiililaajakaista ja saat yhteyden missä vaan jos on läppäri. Meillä nää ei pätki, Elisa on edelläkävijä. Hitaammat liittymät jää pois, tää kannattaa ottaa nyt. Nyt on katsokaas tällainen huipputarjous, saa kolme kuukautta ilmaiseksi.
Anita: Tää on tosiaan hidastunut nyt tää kone, kun 2 megan liittymä laskettiin 1 megaan...
Elisa: Tää on 1 megainen, mutta todella nopea ja hyvä, kun tää on usbissa oleva nopea liittymä, tällä pärjää kyllä, jos ei pelaa koneella.
Anita: Mä pelaan kyllä tosi paljon, ja vielä kaikenlaisia nopeuspelejä.
Elisa: *hiljaisuus*
Elisa: Mut kaikki ostaa tätä.
Elisa: Ota nyt. Usbiin vaan laitat.
Elisa: Tää ottaa yhteyden niinku mobiilisti, tikulla, usbista.
Anita: Ei tässä nyt oikein innosta mikään uusi tekniikka. Vanha on ihan hyvä. Koneessa olevat usb-asemat on muutenkin kortilla. Voisit kyllä laittaa tästä megauutuudesta ja tarjouksesta vaikka jonkun brosyyrin, mitä voisin sitten kotona lukea ja perehtyä paremmin.
Elisa: Ei ole mitään printattuna. Saisit yhteyden missä vaan..
Elisa: Jos sitten palaan myöhemmin. Tai jotain.

Klik.

Missä on se asiakaslähtöinen markkinointi, josta olen lukenut ainakin teoriassa Markkinointi-Instituutissa? Jaksaako tosiaan jokainen kuluttaja perehtyä viimeisimpiin teknisiin innovaatioihin ja pitääkö ne hankkia itselle vain, koska "kaikki opiskelijatkin ostaa nyt tätä" tai siksi, että "uhataan" hitaampien nopeuksien lopettamisella?
Jäin miettimään, läppärittömänä, mitä hyötyä minulle olisi oikeasti ollut tästä usbiin liitettävästä viimeisimmästä härpäkkeestä joka "sattui olemaan tarjouksessa"?
Asia jäi hämärän peittoon.


Tekniikan tulisi olla jokaiselle parhaiten sopivaa ja yksilöityä. Huolestuneena seuraan nykysuuntausta, missä kaikki kuluttajat rientävät ostamaan jotain, kun "kaikilla muillakin on". Ja kuten DNAn myyjä hekotteli yllä, sain osakseni ihmettelevää ja epäuskoista naurua koko pöytäseurueen alkaessa tuijottaa minua, kun osallistuin aikoinaan mainostoimiston tarjoamalle lounaalle. Kaikki muut tilasivat lasillisia hienoja puna- ja valkoviinejä ja tarjoilijan tullessa kohdalleni, sanoin ilmeenkään värähtämättä; "lasi maitoa".

Ei kommentteja: