26.8.2015

Veikeää asiakaspalvelua Valintatalossa!

Valintatalossa on menossa HuiHai-kampanja. Se on ihan hauska ja mainokset ovat hyviä. Sensijaan Valintatalon asiakaspalvelu  eilen oli jotain ihan muuta....


Ostin jäätelöä, kurkkuja ja tomaatteja. Kolme ostosta, siis. Mukana oli myös kirjekuori, joka täytyy lähettää erilliseltä postin tiskiltä. Minulla ei ole kotona postivaakaa - kohta pitää varmaan hankkia sellainen - joten en ollut varma riittävätkö kuoreen kliistraamani merkit. Kaupassa on hiljaista. Olen jonossa toisena, edelläni vanhempi herra, joka haluaa ostaa HuiHai-kampanjassa mainostetun prepaidliittymän. Vanhempi kassarouva panikoituu. Hän pyörii kuin väkkärä, hipelöi hermostuneesti avaimiaan (joilla liittymäkaapin saisi auki), mutisee "tulleensa juuri lomalta" ja "tarvitsevansa apua". Jono kasvaa. Piinaavia, pitkiä, sekunteja kun ei tapahdu yhtään mitään. Hän ei avaa lukollista kaappia vaan jatkaa hermostunutta pyörimistä. Jono takanani kasvaa entisestään.
Nyt avaan suuni: - Etkö voi vain avata kaappia?
Kassa: - Mutta mä en osaa myydä näitä.
Prepaidia ostava herra seisoo paikallaan hänkin, hipihiljaa. Piinaavien sekuntien jälkeen suuren myymälän perukoilta saapuu toinen kassahenkilö (tässä vaiheessa myös postin tiskille on muodostunut neljän-viiden ihmisen jono) ja toteaa: - Vedät tän vaan tästä (näyttää tuotteen koodin lukulaitteelle) ja se on nyt myyty. Nyt herrakin saa suunsa auki, johan tässä on kolme ja puoli minuuttia ihmetelty paikallaan seisten: - Joo, mä lataan sen sitten kotona.

Eikä tässä vielä kaikki.

Saan maksettua ostokseni ja siirryn nyt kuoren kanssa postijonoon. Jono etenee verkkaisesti. Nyt entistä verkkaisemmin, sillä postikassa iloisesti loihe lausuu ensimmäisenä olleelle asiakkaalle, että - Voit maksaa kauppaostoksesi myös tähän. Meillä on tänään täällä tällainen kokeilu menossa. Sitten maksetaan maitoa, lakua ja jäätelöä ja haetaan pakettia. Seuraava rouva tuskailee, että - En vielä hakenut jäätelöä, voinko hakea sen vielä? -  ja niin lähdetään pakastealtaalle sillä aikaa kun postihenkilö etsii pakettia.
Vielä yksi neito ja sitten allekirjoittanut. Postihan on hyvin hauskasti määritellyt ja hinnoitellut tuon postitse jaettavan kuoren; 2,20 riittää 200 grammaan asti, mutta 200-500 grammaa on 4,40. Kuori painoi (yritin siis saada sen lähetettyä halvemmalla) 270 grammaa; olisin siis hyvin saanut kuoreen lisää tavaraa samalla hinnalla, prkl. Manaan kassalle kuoren painoa ja samaan hengenvetoon tätä "uutta systeemiä"; - Teillä olisi voinut olla joku tieto kassalla tästä "kokeilusta" meille asiakkaille. Jonotin ensin pitkään tuohon toiselle kassalle ja nyt pitkään tähän?
Kassahenkilö: - Niin.

Ymmärrän, että joskus tilanteet vaan kaatuvat päälle. Tiedän hyvin tuon ilmiön, että ensin liike on tyhjä tunnin verran ja sitten sinne syöksyy 60 ihmistä samalla kertaa. Nämä ihmiset haluavat tietää, onko keksissä pähkinää, missä myydään irrallisia valkosipulinkynsiä ja onko pyykinpesujauhetta irtomyynnissä.
Kuitenkin kassa voisi myös ääneen pahoitella, olla hieman aloitteellisempi ja vaikka kysyä asiakkaalta apua (!) ja herra numero 47 voisi myös ensikerralla prepaidia ostaessaan sanoa, että "näytä sitä koodia vain kassalaitteelle, minä hoidan kotona loput".
HuiHai-kampanjacopysta puhumattakaan. Miten olisi A3:nen siihen postikassalle:
Hyvä asiakas! Kokeilemme tänään uutta kassamyyntisysteemiä Postin tiskillä. Voit maksaa pienet ostokset (maks. 5 tavaraa) myös tähän. HuiHai - sujuvampaa palvelua Valintatalosta.

kuvituskuva Googlen kuvahaku

Ei kommentteja: