28.11.2014

Marraskuista vääntöä.

Marraskuu on totisesti rymistänyt menemään - kuun loppu häämöttää. Olen saanut tässä kuussa
aikaiseksi peräti yhden blogipostauksen - nyt tulee jo kiire parantaa lukemia.

Olisiko tässä syy(tä) etten ole ehtinyt bloggailla:

Putkimieskokemus oli voimia vievä. Siihen päälle tuli sitten vielä kaikenlaista; mm. saunan ikkunaa asennettiin pari päivää. Sain naapurilta kuulla, että myös edellinen asukas oli valitellut ikkunasta, se ei mene kiinni (ei muuten mennyt) ja itseasiassa ikkunan pokatkin olivat melko mädät. Taas päivystettiin pari päivää, mutta tämä asennuskaksikko oli oikein osaava ja ansaitsee kyllä täyden kiitoksen; tavaroita mm. siirreltiin paljon, mutta ne olivat tasan oikeilla paikoillaan asennuksen jäljiltä. Muutenkin miehet vaikuttivat ns. "normaaleilta", heh.

Edellinen asukas oli ostanut keittiöön hulppean jää-/pakastinkaappiyhdistelmän. 
Häneltä oli vain jäänyt tekemättä ASOon muutosilmoitus, niinpä kun kaapeissa ilmeni kahvaongelmaa - ASOn kautta niihin ei saa huoltoa. Huomasimme toki jo heti alkuun, että pakastimessa oli yhdenlainen kahva ja jääkaapissa toisenlainen (siis jo edelliseltä asukkaalta hajonnut toinen...). Jos ne olisi yhdenmukaistanut, olisi pitänyt UPOn varaosaliikkeelle pulittaa sievoiset 65 euroa. Aika paljon yhdestä muovikahvasta. Ehkä onni onnettomuudessa, että kaupoille ei ryhdytty, sillä eipä aikaakaan, niin pakastimen kahva sanoi NAPS.

Siinä on taas kaappi-insinöörille sattunut oivallusten oivallus - tai oikeastaan oivallusten SARJA kun hän on luonut tekeleensä. Ensinnäkin kaapit piipittävät. Jos nyt satut lappamaan jääkaapista sivupöydälle esimerkiksi useampia tuikitarpeellisia aamiaistarvikkeita; otat juuston, makkaran, kananmunia, margariinia... niin ennen kuin ehdit kurkkuosastolle tai tarttua maitolitraan kaappi on sitä mieltä, että olet könynnyt kaapissa liian kauan ja todella ärsyttävä PIPP PIPP PIPP PIPP PIPP alkaa!
Entäpä ystävämme pakastin. Se se hauska kaveri onkin. Otat sieltä jäätelölitran pöydälle, suljet oven ja kauhot astiaan pallon jäätelöä. Sitten kun yrität palauttaa lopun jäätelön pakastimeen, ovi ei aukeakaan. Pakastimen ovi menee niin tiukasti kiinni, että vaikka kuinka tunkisi sormia tiivisteen väliin (UPO-huollon neuvo) niin kun ei aukea, niin ei aukea. Viive on oikeasti melko pitkä, puhutaan useista minuuteista. Ei ihme, että kahvaan tulee painetta ja se lopulta murtuu. Nyt meillä oli jääkaapissa siihen sopimaton kahva ja pakastimessa murtunut kahva. Sitä yritettiin liimailla, mutta sehän poksahti uudelleen.
Kämppis taipui sitten ostamaan uudet "tarvikekahvat" jostain nettikaupasta; yhteensä 50 euroa 2 kpl.

Voisiko UPOn insinöörit kaikessa viisaudessaan ajatella käyttömukavuutta jatkossa kaiken energiapihiyden keskellä? 
Ja onko kahvat pakko tehdä sulatetuista (kevyt)muovipusseista ilman minkäänlaista yhteensopivuutta massiivisiin kaappeihin? Näissä nettikahvoissa näyttäisi olevan sisällä jonkinlainen tukirauta, UPOn omat kahvat olivat siis pelkkää muovia ja murtumakohdastaan vieläpä erittäin ohutta sellaista. Ja jos nyt ajatellaan, että kaapin hinta on sellaiset 400 euroa, niin onko UPOn mielestä kohtuullista, että kahvan hinta on 65 euroa? Hyihyi UPO Finlandia, joka kai on osa Gorenje-konsernia nykyään. Kiitos nyt kuitenkin NETTILOMAKKEELLE joka välitti kahvatuskani eteenpäin suuressa yksikössänne ja sille Huolto-Heikille, joka muutamia rivejä kanssani vaihtoi tyyliin:
Laittakaa sormet tiivisteen sisään, niin ovi aukeaa paremmin.
Kahvoja saa ostaa huoltoliikkeistämme.
Ja olisipa edellinen asukas antanut meille käyttökoulutuksen näihin kaappeihin. Meillä voisi olla yksi ehjä alkuperäiskahva enemmän sekä yksi pöydälle sulanut jäätelö vähemmän.

Tiesittekö muuten, että tällaiseen vääntöön saa menemään aika paljon aikaa? 
Ai ette. Ai ette jaksaisi vääntääkään? No en minäkään aina, mutta toimittajahenkisyyteni ajaa minua aina vain eteenpäin, varsinkin kun en tahdo millään esimerkiksi uskoa, että tuollaisia kaappeja lähtökohtaisesti tehdään. Raivostuttavinta on, että soittaminen tai suora yhteydenotto firmoihin on nykyään melkeinpä täydellisesti estetty. Yhteystiedot-välilehdellä voi olla pelkkä nettilomake, pelkkä osoite (Saksaan, Romaniaan tai Tsekkeihin), sähköpostiosoitteita kolme: huolto(at)firma.oy, huoltopalvelu(at)firma.oy ja huoltoyksikkö(at)firma.oy. Ja tosiaan nettilomakkeelle avautuminenkin on rajoitettua.

Sen huomasin, kun tein marraskuisen vihoviimeisen väännön HKScanin kanssa. 
Olen ollut suuri Kalaasi-maksapasteijafani varmasti ainakin 25 vuotta. Kalaasi on palvelutiskissä myytävää, suussasulavaa maksapasteijaa. Sillä ei ole mitään tekemistä niiden pötköjen kanssa joita on valintatiskissä vieri vieressä. Yhden kääre on hieman tummempi kuin toisen, ja yhdessä lukee Mummon Maksapasteija, toisessa Vaarin Makkara ja sitä rataa, mutta niissä on kutakuinkin samaa mössöä kummassakin. Ja vieläpä melko mautonta. Kalaasistakin useita vuosia sitten tehtiin kuinkas ollakaan keliaakikolle ja laktoosi-intolerantikolle sopiva eli siitä vietiin (melkein kaikki) maku. Sopeuduin asiaan jotenkuten. Kuten siihenkin, että saan juosta ympäri kauppoja ylipäänsä löytääkseni Kalaasia mistään. Hyvin harvassa kaupassahan on enää palvelutiski ja sielläkin tuppaa olemaan sitten sitä ihan-samaa-maksapasteijaa-mitä-saa-hyllystäkin. Nyt se on vain taas hieman erilaisessa kääreessä.
Voitte arvata, että hypin tasajalkaa, kun valintatiskiin tuli Kalaasi-rasiat myyntiin pari viikkoa sitten. Ostin yhden - maku oli luotaantyöntävä - ostin toisen, kun ajattelin, että alkuvalmistus hieman tökkii, mutta ei, sama juttu. Maksapasteijalla ei ollut mitään tekemistä sen Kalaasin kanssa, johon HK totutti minut laktoosi-intoleranssiin hurahtaessaan.
Jei, HKScanin sivuilla oli NETTILOMAKE - se, johon avautumiseni ei mahtunut. Sitähän sivu ei tietenkään mitenkään sanonut esim. pop-up -ikkunalla, vaan se piti itse oivaltaa siitä, että kun painoin lähetä, sama sivu aukesi uudelleen ja palauteosion kehykset olivat punaiset.

Ikävä kyllä, sain HK:lta sen palautteen mitä pelkäsinkin. 
Ensin nämä vakiot:
Olemme pahoillamme, että tuotteemme ei vastannut toiveisiinne. Asiakkailta saamamme palaute on meille ensiarvoisen tärkeää. Olen välittänyt palautteesi eteenpäin tuotevastaavalle jnejnejne.
ja sitten se POMMI: pasteija rasiassa EI todellakaan ole Kalaasia. Se on "Kalaasinomaista". Olikohan se jokin puolustus, kun asiakaspalvelu kertoi, että (oikea) Kalaasi tehdään eri tehtaassa kuin tämä rasia-wannabe-Kalaasi?

Jouluni on pilalla.


Toivoisin myös, että mahdollisimman moni suomalainen kertoisi näille urpoille firmoille, että jossain mättää, kun muovinen kahva sisäänostohinnaltaan 1 euro maksaa asiakkaalle 65 euroa (kaapissa, jonka oven vetäminen kahvasta ei kestä vetämistä) sekä sen, että asiakkaan kestokyvyn äärirajoja koetellaan jos rasiassa myydään palvelutiskissä myytävän tuotteen "kaltaista" tuotetta ja nimi kummallakin tuotteella on kuitenkin sama?


kuvituskuvassa Bali, Luxi ja Huima ilmeellä: "älä oo äiti vihainen, mekään ei olla".

Ei kommentteja: