9.1.2010

Liikenteessä monta pöljää ompi eessä.


Olihan taas. Kohtaaminen Teiden Kuninkaan, vai peräti Ritarin kanssa?

Olin työasioissa piipahtamassa Variston K-supermarket Pähkinässä, työnantaja kyydissäni. Peruutin p-ruudusta ja olin ajamassa pois kaupan alueelta. Ennen kuin ehdin kissaa sanoa, oli minusta katsoen vasemmalla vaalea henkilöauto vinosti, kahdella kaistalla.
Oikealla puolen oli pitkä farkku parkissa, joten en mahtunut autoineni pois, koska kuten kirjoitin, tämä vaalea auto oli osittain kahdella kaistalla.

Ihmettelin tovin ratin takana tätä valopäätä, joka ei tehnyt elettäkään väistääkseen. Nöpöttää napotti siinä tukkeena. Nousin autosta mennäkseni kysymään, että mistä mahtaa olla oikein kyse? Tämä n. 60-vuotias herrasmies alkoi samantein kiljua lähestyessäni hänen autoaan; "Älä koske mun autoon"! No, mikään auton koskettelu ei kyllä käynyt mielessänikään. Pyysin häntä avaamaan ikkunaa ja sanoin, että "tukit tässä nyt molemmat kaistat". Mies kiljui "poistumisreitti on tuolla!!!!" ja viittilöi viereisen bensa-aseman pihaan. Sinne, minne hänenkin autonsa nokka osoitti, seistessään kahdella kaistalla. Sanoin, että "eihän sulla ollut edes vilkkua"? (mikä nyt ei ole kovin relevanttiakaan, koska liikennesääntöjen mukaan minä tulin häneen katsoen oikealta ja hän vasemmalta. Vasemmalta tulija kun aina väistää oikealta tulijaa). Mies huusi kitarisat pullottaen ja nenäkarvat väräjäen; "KYLLÄ oli, älä valehtele" tjsp. (turha kai mainitakaan, ettei mitään vilkkua edelleenkään vilkkunut...) Ja tässä yhteydessä myös työnantajani totesi, ettei vilkkua oltu käytetty.

Uskomaton tilanne. Tässä vaiheessa ensimmäinen nuori mies kiinnostui tilanteesta ja marssi suoraan tämän miehen luokse; "peruuta nyt siitä". Mies; "enkä peruuta". Tuli toinenkin mies toteamaan tälle herrasmiehelle ihan samaa ja viittilöi kasvavaan jonoon miehen takana. Nyt alkoivat jo ärräpäät lennellä ja tuntui hienolta tässä koomisessa tilanteessa, että kaksi tuntematonta miestä tuli puolustamaan minua -minähän siinä liikennesääntöjen valossa toki oikeassa olin- ja täytyy sanoa, ettei tämä herra jäänyt kiroilussa t-o-d-e-l-l-a-k-a-a-n toiseksi vaan v-alkuista sanaa viljeltiin viljalti ja kuuluvasti.

Toinen näistä miehistä sitten totesi minulle, että "ole sinä fiksumpi ja peruuta", koska kommunikointi tämän mitä ilmeisimmin autokoulun ensimmäiset 86 kirjallista koetta reputtaneen miehen kanssa oli mitä oli.

Näin tehtiin ja jäin sitten vain hämmästelemään, että kaikkea sitä taas näkeekin ja kokeekin. Toivon oikein hyvää viikonloppua tälle MINÄ-MINÄ-MINÄ-MINÄ-MINÄ -kuskille ja kiitän nöyrimmästi näitä kahta nuorta miestä, jotka yrittivät palauttaa ko. Teiden Kuninkaan mieliin autokoulussa opittua.

Kuva Googlen kuvahaulla "Liikenteessä", kuvaaja Marko Happo.

Ei kommentteja: