30.5.2026

Harjoitus tekee mestarin. Mestaritkin harjoittelevat.


Mitä enemmän ikää tulee - armollisuus, perspektiivi, suopeus ja ymmärrys lisääntyvät.
Vai lisääntyvätkö sittenkään?
Ihmiset ovat jossain määrin ulkonäkökeskeisiä ja uurteiden, ryppyjen ja ihon veltostumisen lisääntyessä me kaikki toki toivoisimme olevamme yhä kiinteämpiä. Varsinkin katseen osuessa esimerkiksi whippetin takalistoon. 

Tässä kehistellessä kiivaasti, jotta kaihikustannukset jäisivät taakse, olen kuulostellut niin englantilaisten kuin sveitsiläistenkin tuomarien kommentteja tuomaroinnin lomassa.
Muun muassa jatkuvaa namittamista kehässä on äimistelty sekä koirien pontevuutta. Tiedän muutamia koiraharrastajia, jotka ovat hankkineet kymmenen kerran treenikortteja kehätreeneihin. En ole aivan varma, kun en ole itse vetänyt kymmenen kerran settiä läpi, että onko namittamisesta tosiaan tullut arkipäivää ja automaatiota? Voiko koiraa esittää enää lainkaan  ilman namia? 


Toki Ibizankin kanssa namibaari aukeaa välittömästi kun koiraa on horisontissa, joita Ibiza luonnolleen tyypillisesti epäilee uhaksi.
Tänään lämpimän päivän kunniaksi kaivettiin treenivyö esiin ja heti tuuppasin takalistotaskuun rapisevaa, kahisevaa ja pörheää lelua. Niitä sitten lenkillä nakeltiinkin kun tuli esim. haukkuvaa chihua vastaan. Toimi. Aina joku uutuus toimii, hetken ja toisen. Mikä sitten jää käyttöön, on toinen asia. Olen kuitenkin lukenut, että "käytä yhtä keinoa, älä kahdeksaa" - ihan hyvä neuvo. Varsinkin, kun herkästi tulee kokeiltua kaikenlaista. Keep it simple.


Mutta muuttuuko maailma/koiramme sittenkään?
Vai muututko sinä(kään)? Kaikesta tuntuu tulevan työläämpää, monimutkaistettua? Sain hammaslääkäriajan parin päivän päähän mutta Maisa hätyytti vahvistamaan puhelinnumeron ja sähköpostin. Toiseen tuli koodi puhelimeen, toiseen sähköpostiin. Äärettömän monimutkaista, aivan liikaa klikkauksia! Kävin myös paljon mainostetussa Maisassa tutkimassa käsiröntgenini tuloksia havaitakseni, että ne EIVÄT ole Maisassa. Ne olivat Omakannassa! Siellä lääkäri oli kirjoittanut, että "CMC1 havaitaan pieni artroosi". 


Me jotenkin lisäämme (suotta) hönkää jokaisen koiran kohdalla.
Kauhukseni havaitsin Ibizan olevan 21. koirani. Mutta olenko oppinut mitään? Enpä juuri. Onneksi kuitenkin sen, että nämä kaikki ovat yksilöitä ja Ibiza jos kuka on tuonut kotiimme raikkaan tuulahduksen sekä muistutuksen siitä, että koira on kuin onkin osiensa summa. Se EI ole vain yksi tai yhtä asiaa, vaan se on sitä, tätä ja tuota. Ja niiden kaikkien piirteidensä kombo. 


Niin toivoisin näin vanhenevana harrastajana, että omaksuisimme kaikki armon ja armollisuuden.
Itseämme ja koiriamme kohtaan.

Nyt kun rotuumme tulee 2027 voimaan PEVISA, emme esimerkiksi antaisi jonkin numeron tai kirjaimen määrittää KOKO koiraa. Ja jos koira on ollut 1.1. kuvattaessa leppoisa oma itsensä ja tuloksen tullessa 5.1. B-kirjaimen muodossa se EDELLEEN olisi leppoisa oma itsensä eikä kirjain yhtäkkiä huonontaisi sitä tyyliin vuorokaudessa.

Jokaisessa koirassani on ollut piirre tai piirteitä, jotka ovat pistäneet pohtimaan arjen sujuvuutta mutta kuinkas ollakaan, jokaisen kanssa arki on lähtenyt sujumaan. 
Aika auttaa, hyvin monen asian suhteen. Aika myös muovaa suhtautumistamme, koiramme elämää, sen luonnetta ja hioo mahdollisia terävyyksiä. Jollain tapaa rotumme luonteenpiirteiden rikkaus ja monimuotoisuus on iskenyt visiiriin, ja vain hyvällä tavalla. Ei voi vetää kaikkia rodun yksilöitä saman sabluunan läpi. Se olisi sitä samaa perin ikävän tuntuista tasapäistämistä mitä esimerkiksi itse koin työelämässäni. Koiramme eivät ansaitse sitä. Tasapäistämistä.


Sallikaa enemmän.
Syyllistäkää vähemmän.
Olkaa avoimia ja pyrkikää nuotittamaan koiranne MONINAISET taipumukset. Ne kun eivät ole ihan yksiselitteisiä ja kuvailtavissa yhdellä lauseella!  Olkaa avoimia koiranne yksilöllisyydelle. Kirjainten ja numeroiden takana on kokonainen koira.


Kuluvan kuun kilometrit on tätä kirjoittaessa 230.
Emme tee uutta lenkkiennätystä. 
Miten me soimaammekaan itseämme, väheksymme ja minimoimme. Miksi? Ikään kuin lenkkimme, hammaskivenpoistojen määrä, selkäkuvaukset ja kahden vuoden välein toistuvat sydänultrat ja käyttämämme punkkivalmisteet määrittäisivät meidät ja koiramme? Ne voivat kertoa enemmänkin intohimosta ja varakkuudesta mutta ovat lopulta vain yksi osa yhteistä, pitkää ja joskus kivikkoistakin taivaltamme. 

Tänään näin netin ihmeellisestä maailmasta lauseparin:
Harjoitus tekee mestarin, mestaritkin harjoittelevat.


Älkää enää koskaan antako ulkopuolisen ihmisen määrittää tekemistänne.
Enemmän, paremmin, lisää, useammin.
Minä:
koiralähtöisemmin, yksilöllisemmin, resurssien mahdollistamana ja kukin kykyjensä mukaan.

Ja hei; aloita kontaktista, kasvata sitä, pidä sitä yllä. Yhdessä tehden, sitä koira arvostaa.

9.5.2026

272 km.


Taidettiin tehdä uusi lenkkiennätys huhtikuussa. Kaksisataaseitsemänkymmentäkaksi kilometriä. Jaettuna kolmellakymmenellä huhtikuun päivällä tekee 9,06 km/päivä. Näin se menee, arki meillä.
Uimaan en ole vieläkään päässyt ja vesijumppailukin jäi Klaukkalaan. Elmon uusi uimahalli, tuohon n. 700 metrin päähän, valmistunee 2027 - Hakunilaan olisi 10 kilometriä, vaan uimakortti puuttuu. Ja taitaa puuttua uimapukukin. Viskoin niitä kaksin kappalein muutossa menemään kun toisessa vetoketju ei pysynyt kiinni ja toisessa kannikat jäi paljaiksi.

Lenkkeily on onneksi - toistaiseksi - ilmaista.
Tai vaatiihan se lenkkarit ja grippihihnat joissa on vielä ehjät ja pitävät kumilangat. Ehkä se vaatii vähän hermoakin, sen verran täällä loikkii jäniksiä ja sorsatkin ovat saapuneet lähikulmille vaappumaan. Toisaalta rastaiden jahtaaminen on Ibizalta jäänyt, mutta pulleat sorsat ja oksilla kieppuvat oravat kiljutaan sitäkin kuuluvammin. Huomasin tuossa, että ihanat Addutkin ovat jo pohjasta aivan sileät ja useamman vuotta palvelleen lenkkitakin namitasku on hinkkautunut rikki (ulkopuolelta!!).

Useita lenkkipolkuja ja -teitä on jo täältä löytynyt ja pelkästään aamu- ja iltapäivälenkeistä kertyy helposti yli 8 km.
Siinä sitä saa happea aivoon, jotka runksuttavat ja raksuttavat tauotta.
Näillä (lenkki)kilometreillä huomaa usein miettivänsä menneitä. Kummasti aivo niitä tarjoaa. Yhtäkkiä olet jossain Baltian reissulla ja muistat jonkin yksityiskohdan. Baileys-kakun, joka oli pilattu liialla härpäkkeellä. Kaupan, johon juoksit juuri ennen kiirehtimistä laivaan. Jonkun koiristasi saavuttaman sertin, jossain näyttelyssä, jossain maassa. 


Latvia, Riika, 9.-11.6.2023
Capri, Maui, Samui, Bali

Yksityiskohtia velloo muistoissa minkä ehtii.
Matkailu alkoi oikeastaan kohdallani tupakoinnin lopettamisesta! Nyt taidan olla pian ollut 12 vuotta polttamatta. Maksoiko aski tuolloin n. 5 euroa ja nyt yli 10 euroa. Viisas päätös. Nyt kun klikkaan 1g-kuvakansiooni, voin sieltä laskea tehneeni 50 matkaa, alkaen vuodesta 2011. Toki reissuissa on mukana jokunen kotimaanreissukin sekä tuontikoirieni "ostosreissuja". Siinä on joskus Nordean virkailijat olleet ihmeissään kun lainaa on haettu "koiran ostamiseen ulkomailta". 


25.-26.11.2023 Narva, Viro
Ibizan ja ruusukkeiden kanssa. Mahtaa olla tippakin meikäläisellä linssissä. Ylpeydestä.

kuva © Eva Suits

1g kertoo, että aktiivisin matkailuvuotemme oli vuosi 2023 jolloin reissasimme 13 kertaa!
Viro, Latvia, Liettua, Ruotsi, Hollanti, Englanti. Siinä sitä on muistelemista kiikkustuolissa! Toiveita tuloksista, joskus pettymyksiä tulosten suhteen, joskus yllättäviäkin menestymisiä. Ennen kaikkea ihania, raskaitakin, reissuja mukavien rodun ihmisten kanssa. 


Olisiko Sikupillissä, Virossa?
Jokatapauksessa namnam. 


Samuin kanssa Ruotsissa 20.-22.10.2023.
Härregyydendå miten komea oli Samppa Linna(kin). 

Kun ikää alkaa kertyä tulee joskus murheen mustaamia hetkiä siitä, että voiko jonkin tai joitakin asioita koskaan enää toistaa?
Koiraharrastusta miettiessä tuleekin ajatelleeksi, että koska kaikkeen mennään "koira edellä" ja kun uusia koiria ei enää jostain syystä/useista syistä voi hankkia, harrastus hiipuu väkisinkin. Niinpä kun näen näyttelyissä "tuttuja naamoja", uusien koirien kanssa, koen kateutta, että he voivat vielä jatkaa, kokea kaiken uudelleen. Sillä eikö koiraharrastus ole juuri sitä; jatkumoa? Uuteen pentuun tutustuminen, uudet odotukset, uudet tulokset. Karuselli tai ikiliikkuja? Ja kun uutta pentua ei ole, eikä tule enää, karuselli pysähtyy.


Luige, Viro 18.-20.8.2023
Maui, Samui, Capri, Ibiza ja Bali. Ja näistä ihanuuksista kaksi jo paremmilla pupustusmailla. 

Ja huomaat: sinulta kysytään vielä näyttelyissä, että "mitä koiria sulla vielä on" ja kun vastaat koiriesi nimet ikien kanssa, saat kuulla "onko sekin jo niin vanha". Sitten kerrot pois menneet, kuolemat ja vastoinkäymiset ja katsot tietenkin kadehtien muiden kasvamassa olevia pentusia. Uusia toivoja, uusia elämiä. 


Kuvamuistoja selatessa koet mennyttä uudelleen.

Onneksi osasimme/tajusimme siirtyä hotelleista Airbnb-majoituksiin, vaikka niissäkin on ollut suurta tasovaihtelua. Onpa naapurit kilauttaneet asunnon haltijalle jo rapun ovesta mentyämme, että "koiria olikin neljä". Maksa lisää. 
Vanhana hotellisiivoojana poimin tietysti kaikki nähtävissä olevat hiekanjyvät jyvä kerrallaan ja kiillotan hanatkin kaupanpäälle. Joskus tulee kiitoksia ("siivooja kertoi, ettei mistään nähnyt koiria olleen niin monta paikalla" joskus muistutetaan palautteessa, että "we are not a dog shelter") En usko kuitenkaan kovin monen majoittujan ostavan omilla rahoillaan siivousvälineitä, haha.


Luige, Viro, 18.-20.8.2023

Kaikkihan menee lopulta päässä yhdeksi mössöksi. Muistan kun joskus muinoin minulle joku kertoi "Malagan kentällä olevan sellainen ja sellainen baari, liukuporras ja hissi". Ja minä kun olen näitä, joka ajaa Tampereen Pirkkahalliin kuudettakymmenettä kertaa ja on aina yhtä ihmeissään ajoreitistä. Sama, ikävä kyllä, käy koirien menestyksen kanssa. Saavutukset, pokaalit, ruusukkeet - himmenevät, pölyttyvät, rypistyvät. Ja tämä jos mikä minua surettaakin. 


Crufts, Birmingham, UK 10-12.3.2023

Niin kauan kun olen koirien kanssa harrastanut, olen kuullut joskus hienovaraisempaa joskus voimakkaampaa, tulosdissausta.
Koiria on pitänyt olla kehässä "tietty määrä", tuomarin "alan asiantuntija" ja tuloksen tulleen "oikeasta maasta". Onpa serttejä kuvattu vessanpöntön päällä ja väheksyntää harrastettu muutenkin oikein voimasanoin. Tämä se on jännä.
Oma koira on tietenkin rakkain ja kaunein. Silti, jostain syystä, jotta se tuntuisi rakkaimmalta ja kauneimmalta sen on voitettava kaikki mahdollinen saavutettavissa oleva tiettyjen, tiukkojen kriteerien mukaan. Ilmeisesti muutoin mikään ei tunnu miltään? Onkohan tämäkin joku ikäkysymys? Nuorena ensimmäinen limpparidisco ja jonkun Tietyn Tuijotus oli siis niin kreisii, niin kreisii. Sittemmin tarvittiin vähintään Suomen presidentin myöntämä Suomen valkoisen ruusun ritarimerkki rintapieleen, että olisi ässä olo?

Väheksyntä saapui harrastukseen. Ehkä se oli jo 90-luvulla mutta somen myötä se tietenkin tuli näkyvämmäksi. Jouduit liki pyytämään anteeksi, jos koirasi valioitui Viroon seitsemän kilpakumppanin joukosta. Vaikka ne kuusi olisi saaneet EH:n, niin silti. Jouduit sitten verhoamaan tehdyn reissun esim. Pina Coladan ostoreissuksi tai Onega-hihnojen hankintamatkaksi, että muilla ei olisi niin paha mieli kun koirasi meni ja voitti tittelin. 


En ole - onneksi - laskenut kuinka monta tuhattamiljoonaa olen reissuihin ja koiriini pistänyt.
Tässä yllä olevassa kuvassa olen ostosreissulla Hollannissa, 24.6.2023. Kuvassa on Ibizan isi. 
Kyllähän tästäkin moitittavaa löytää. Miksi ostit sieltä, etkä täältä. Enkä muuten edes saanut Eukanubakassia. 

Niin kauan kuin olen harrastanut ja koiria omistanut, olen yrittänyt omaksua ja viljellä ajatusta, että "kukin resurssien mukaan".
Sitä ei vain aina sallita. Monella on kovin tiukat harrastuskriteerit ja vain ne täyttämällä saavuttaa auvon ja maalin heidän silmissään. 
Ymmärrän tietenkin, että osa meistä harrastaa hyvin tavoitteellisesti, osa kevyemmin. Mielestäni kaikille on kuitenkin suotava ensinnäkin mahdollisuus harrastaa ja kevyempää harrastamista ei tulisi syyllistää, väheksyä ja mitätöidä. 

Koirat suovat ja tuovat meille ihmisille paljon. 

Meidän tulisi vain ottaa vastaan?
Elämähän on lopulta yhtä vääntöä ja vaikerrusta. Kuitenkin koirat tuovat elämäämme niin paljon pehmeyttä, lempeyttä, ymmärrystä ja uuden kokemista, vanhentuneiden käsityksien avartamista. Siksi joka kerran kun koiraa ja sen saavuttamaa tulosta dissataan, tekisi mieli antaa sähkölamauttimesta. 

On vaikeaa ja joskus raskasta vanheta, katsoa taakse, elää muistoissa.
Koiramme opettavat meitä kuitenkin elämään myös hetkessä - ja joskus se sorsa- ja jänispitoinen seitsemänkilometrinen (hetkittäin raskas) aamulenkki on lopulta virkistävä ja herättää meidät ainutlaatuiseen aamuun ja päivään.